Social media advies

Een twee uur durende workshop waarin het gebruik van social media in de museale sector centraal staat. Bij de social media (1) wordt alles vanaf de basis uitgelegd. Denk aan Twitter, Facebook, YouTube, Foursquare, maar ook minder bekende toepassingen. Per medium worden tips gegeven hoe deze het beste in te zetten is.

Vervolgens worden de verschillende toepassingen tijdens de workshop al in de praktijk gebracht. Het doel van deze workshop is inzicht te krijgen in vragen als ‘Hoe vaak Twitter ik als museum?’ ‘Welke content is het meest geschikt om op Twitter en Facebook te plaatsen’ of ‘Hoe kan ik een netwerk opbouwen?’. Na deze workshop kan een museum direct aan de slag.

In een eventuele tweede sessie kan in worden gegaan op een specifieke vraag van het museum met betrekking tot social media gebruik en webstrategie.

Denk bijvoorbeeld aan de relatie tussen collectie en social media, het vergroten van het aantal volgers en interactie met dit netwerk. Vragen die aan de orde kunnen komen zijn: ‘Hoe zet ik sociale media in voor promotie van een specifieke programmering?’ , ‘Hoe ontsluit ik met gebruik van sociale media op een interessante manier onze collectie?’  en ‘Hoe kan ik sociale media en het web inzetten voor crowdfunding?’